Investiții pentru modernizarea microîntreprinderilor – Apel 1
LISTA CODURILOR CAEN ELIGIBILE: aici Anexa – Lista domeniilor de activitate eligibile
SOLDUL BALANTEI COMERICALE – aici Anexa – Soldul balanței comerciale la nivel de cod CAEN
denumire apel:
Investiții pentru modernizarea microîntreprinderilor- Apel 1
Ghid solicitantului – consultare publica- aici Ghid Apel 1 – MICRO – Martie 2023
Regiune de implementare: Acest apel se adresează microîntreprinderilor din Regiunea de Dezvoltare Nord-Est, respectiv județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui.
Apelul de față își dorește ca scop facilitarea creșterii și dezvoltării tehnologice a microîntreprinderilor, de tipul:
- a) dezvoltarea și/sau diversificarea capacității de producție/prestări servicii;
- b) implementarea de noi tehnologii, automatizare;
- c) activități de marketing și branding.
Valoare finantare: minim 50.000 euro/ 200.000 euro maxim.
Condiții de finanțare:
Pentru a fi eligibil pentru prezentul apel de proiecte, solicitantul de finanțare trebuie sa fie societate comercială[1] care se încadrează în categoria microîntreprinderilor, cu sediul social în regiunea Nord-Est și locația de implementare în regiunea Nord-Est, în mediul urban (inclusiv sate aparținătoare).
[1] Constituită în baza Legii nr. 31/1990 privind societăţile, republicată, cu completările și modificările ulterioare.
Solicitantul nu se află într-una din situațiile de mai jos:
- Se află în stare de faliment/insolvență sau face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, a încheiat acorduri cu creditorii (în procedurile anterior menționate), și-a suspendat activitatea economică sau face obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;
- Face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa într-una din situațiile de la punctul a.;
- Este subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu a fost deja executată și creanța nu a fost integral recuperată;
- a fost găsit vinovat, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/ infracțiuni referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Codului Penal aprobat prin Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările
- Este în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, și anume:
- [doar pentru întreprinderi care au, la data declarației, cel puțin 3 ani de la înființare] în cazul unei societăți cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un cuantum cumulat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris[1];
- [doar pentru întreprinderi care au, la data declarației, cel puțin 3 ani de la înființare] în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru datoriile societății, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate3;
- atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute de legislația națională pentru inițierea unei proceduri colective de insolvență la cererea creditori lor săi;
- atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare.
- nu se află în situațiile prevăzute de Recomandarea Comisiei Europene nr. 1039/16.07.2020, publicată în JOUE nr 227/16.07.2020 privind condiționarea acordării sprijinului financiar public de lipsa unei legături cu jurisdicțiile necooperante în scopuri fiscale, respectiv:
- nu este rezident în scopuri fiscale sau înmatriculat în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale;
- nu este controlat, direct sau indirect, de către acționarii din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante, analiza mergând până la beneficiarul real, așa cum este acesta definit în art. 3 punctul 6 din Directiva 2015/849;
- nu controlează, direct sau indirect, filialele sau nu dețin unități permanente proprii în jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale; și
- nu exercită dreptul de proprietate în comun cu întreprinderile din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale.
[1]+3 Se va acutaliza definiția întreprinderii în dificultate conform modificarilor prevăzute în comunicarea Comisiei din 03.2023 referitoare la Regulamentul 651/2014
Solicitantul a desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare cel puțin unui an fiscal integral, nu a avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare și în anul fiscal anterior, cu excepția suspendării activității pe perioada stării de alertă instituită în conformitate cu prevederile legale în vigoare, și a înregistrat profit din exploatare (>0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare.
O întreprindere care depune cererea de finanțare în cursul anului 2023, trebuie să fi fost înființată cel mai târziu la 3 ianuarie 2022 (prima zi lucrătoare din anul 2022) și să fi înregistrat profit din exploatare la 31 decembrie 2022.
În situația în care solicitantul nu are, la momentul depunerii cererii de finanțare, domeniul/iile de activitate eligibil/e (clasa/e CAEN) vizat/e de investiție, autorizat/e la sediul (principal sau secundar) identificat ca loc de implementare a proiectului, solicitantul se va angaja (prin Declarația Unică) ca, până la finalizarea implementării proiectului, să autorizeze clasa/ele CAEN vizată/e de investiție, la locul de implementare.
Ce putem cumpara prin finanțarea nerambursabilă?
- Dezvoltarea și/sau diversificarea capacității de producție/prestări servicii
- lucrări de construire/ extindere/ modernizare a spațiilor de producție/ prestare de servicii ale microîntreprinderilor, inclusiv a utilităților generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI);
- achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în Subgrupa 2.1. „Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)”, Subgrupa 2.2. „Aparate și instalații de măsurare, control și reglare”, Clasa 2.3.6. ”Utilaje și instalații de transportat și ridicat”, sau Grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale” din Hotărârea Guvernului nr. 2139/ 2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările și completările ulterioare și care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanțare.
- achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie (altele decât cele de la pct. b), precum și sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie pentru eficientizarea activităților.
“Energie[1] din surse regenerabile” sau „energie regenerabilă” înseamnă energie din surse regenerabile nefosile, respectiv energie eoliană, solară (solară termică și solară fotovoltaică) și geotermală, energie ambientală, energia valurilor, energie hidroelectrică, biomasă, gaz de depozit, gaz provenit din instalațiile de epurare a apelor uzate și biogaz;
- Investiții în active necorporale: brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare;
[1] Definiție în conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=celex%3A32018L2001
Alte cheltuieli:
- Activități de marketing și branding:
Activități de marketing: evaluarea pieței; dezvoltarea produselor și a serviciilor prin adaptarea acestora la cerințele și puterea de cumpărare a consumatorilor; promovarea vânzărilor; distribuția produselor/ serviciilor; analiza eficientei costurilor de marketing etc.
Activități de branding: realizare strategie de brand, identitate brand, brand marketing;
Nu sunt eligibile proiectele care includ doar investiții de tipul celor menționate la punctele 1.c. și/sau 2 de mai sus și/sau realizarea de lucrări de construcție care nu se supun autorizării, conform legii (lucrări de modernizare).
Nu sunt eligibile proiectele care includ investiții demarate (i.e. a fost începută execuția lucrărilor de construcții sau a fost dată o comandă fermă de bunuri) înainte de depunerea cererii de finanțare.
Atenție! (pentru proiecte care implică execuția de lucrări de construcții, indiferent dacă se supun sau nu autorizării) Proiectul propus prin cererea de finanțare nu a mai beneficiat de finanțare publică în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, pentru același tip de activități (construcție/ extindere/ modernizare) realizate asupra aceleiași infrastructuri/ aceluiași segment de infrastructură și nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanțare.
Respectarea principiului DNSH – Tranziția către o economie circulară
-mai multe informatii in Ghidul solicitantului.
Contacteaza-ne acum!
0741459281 / 0741082133