Program national de sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului
„Start Up Nation România“
Buget apel de proiecte:
Alocarea financiară a prezentului apel este de 150.435.295,00 euro (contribuția UE + contribuția națională), fiind dedicat exclusiv regiunilor mai puțin dezvoltate (Sud-Vest Oltenia, Sud-Est, Sud-Muntenia, Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru).
Din această sumă, finanțarea FSE+ este de 127.870.000,75 euro, corespunzând unei contribuții UE de 85%, iar contribuția națională este de 22.565.294,25 euro, corespunzând unei contribuții naționale de 15%.
Unde se implementeaza proiectul?
Prezentul apel este dedicat exclusiv regiunilor mai puțin dezvoltate: Sud-Vest Oltenia, Sud-Est, Sud-Muntenia, Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru.
Un proiect depus în cadrul acestui apel va fi implementat in toate regiunile de dezvoltare mai sus menționate.
Regiunea București-Ilfov este exceptată de la finanțare în cadrul prezentului apel de proiecte.
Cine poate aplica?
În cadrul prezentului apel de proiecte, grupul țintă al proiectului va fi format din:
- Persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, tineri cu vârsta de peste 30 ani[1], șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive
- Antreprenori, manageri, personal angajat
Pentru a fi eligibila in grupul țintă, o persoana trebuie sa aibă in mod obligatoriu domiciliul sau resedinta in una din regiunile mai puțin dezvoltate iar in cazul obtinerii finanății sub formă de ajutor de minimis, întreprinderea înființată trebuie sa aibe sediul social si punctul/punctele de lucru in România, în regiunea în care are domiciliul persoana fizică eligibilă care a depus planul de afaceri selectat la finanțare.
In cadrul prezentului apel de proiecte, o persoană aflată în căutarea unui loc de muncă nu trebuie sa se afle in situația de a ocupa un loc de munca / nu este angajată / nu are raporturi de serviciu, la data includerii in grupul tinta al proiectului.
[1] Conform Legii tinerilor nr. 350/2006, prin tineri se înțeleg cetățenii cu vârsta până în 35 de ani.
La ce se asteapta apelul de proiect la nivel național?
Obiectiv specific | Categorie grup țintă | Valoarea minimă obligatorie per proiect – Regiune mai puțin dezvoltată |
O.S. 4.1 | v Persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, tineri cu vârsta de peste 30 ani[1], șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive
v Antreprenori, manageri, personal angajat |
3.864 |
[1] Conform Legii tinerilor nr. 350/2006, prin tineri se înțeleg cetățenii cu vârsta până în 35 de ani.
Cat se acorda pe acest apel? valoare finantare.
Pentru înființarea de întreprinderi valoarea sprijinului financiar acordat în cadrul acestei scheme de antreprenoriat va fi de maximum 250.000 lei/întreprindere. Pentru fiecare întreprindere înființată în cadrul proiectului, persoana din grupul țintă care înființează întreprinderea trebuie să asigure o cofinanțare proprie de minimum 10% din valoarea sprijinului financiar primit. Valoarea cofinanțărilor proprii asigurate de persoanele din grupul țintă care înființează întreprinderi nu se cuprinde în bugetul proiectului si se gestionează separat de către administratorul schemei de ajutor de minimis / administratorul schemei de antreprenoriat, in relația acestuia cu intreprinderea finanțată. Cofinanțarea proprie de minimum 10% din valoarea sprijinului financiar acordat pentru o întreprindere înființată este asigurată în bani.
Administratorul de schemă de antreprenoriat va acorda punctaj suplimentar planurilor de afaceri care prevăd o cofinanțare proprie mai mare de 10% din valoarea sprijinului financiar primit. În acest sens, administratorul schemei de antreprenoriat va elabora criterii specifice pentru punctarea etapizată a planurilor de afaceri care prevăd o cofinanțare proprie mai mare de 10% din valoarea sprijinului financiar primit.
Proiectul tau trebuie sa raspunda la principiile orizontale si teme secundare FSE.
Integrarea perspectivei de gen si egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați și Se vor prezenta în Cererea de finanțare măsurile concrete ce vor fi implementate în vederea asigurării respectării principiului și prevederilor legale naționale și comunitare cu privire la egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați și integrarea perspectivei de gen.
• Nediscriminarea și prevenirea oricărei forme de discriminare pe criterii de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV, apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitării, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice. Se vor prezenta în Cererea de finanțare măsurile concrete ce …
Accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități. Se vor prezenta în Cererea de finanțare măsurile concrete ce vor fi implementate în vederea asigurării accesibilității persoanelor cu dizabilități în toate spațiile în care se desfășoară operațiunea.
- Dezvoltarea durabilă. Se vor prezenta în Cererea de finanțare măsurile concrete ce vor fi implementate în vederea promovării dezvoltării durabile astfel cum este prevăzut la art. 11 din TFUE, ținând seama de obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, de Acordul de la Paris și de principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“, cu respectarea acquis-ului UE în domeniul protecției mediului.Ce măsuri de informare si publicitate ai in proiect?
obligatoriu măsurile minime de informare, publicitate și vizibilitate la nivelul proiectului:- Asigurarea vizibilității proiectului (prin expunerea unui afiș) la sediul/sediile de implementare a proiectului;
- Beneficiarii se asigură că cei care participă în cadrul proiectului sunt informați în mod specific cu privire la sprijinul acordat prin FSE+;
- Documentele referitoare la implementarea proiectelor și publicate pentru public sau pentru participanți, cu excepția certificatelor de calificare/ absolvire emise de furnizorii de formare în conformitate cu OG nr. 129/2000, trebuie să includă o mențiune cu privire la faptul că operațiunea a fost sprijinită în cadrul FSE+.
Cine este finanțatorul pentru aceast apel de proiect?
In cadrul prezentului apel de proiecte solicitant eligibil este:
- Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului
In cadrul prezentului apel de proeicte parteneri eligibili sunt:
- Agentiile pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii (AIPE)
- Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS)
- Furnizori acreditati de formare profesionala publici si privati.
Cum va arata planul de afaceri?
Pentru înființarea întreprinderilor, în scopul descrierii clare și a justificării activităților întreprinderii, planul de afaceri depus de către persoana/persoanele interesate de inițierea unei întreprinderi va conține cel puțin următoarele elemente:
- Direcțiile strategice de dezvoltare a întreprinderii, având în vedere atât activitatea economică a acesteia;
- Descrierea produsului/produselor, serviciului/serviciilor, respectiv a lucrării/lucrărilor care vor face obiectul activității întreprinderilor;
- Justificarea activităților propuse: analiza punctelor tari și a celor slabe ale întreprinderii, respectiv analiza amenințărilor și a oportunităților din mediul în care funcționează aceasta (analiza SWOT), precum și justificarea activităților propuse față de acestea;
- Planul de finanțare al întreprinderii: va include modalitatea prin care se va finanța întreprinderea prin intermediul finanțării nerambursabile sau/si prin alte surse de finanțare;
- Rezultate economice specific preconizate: solicitantul subvenției de minimis va defini în planul de afaceri un set de rezultate proprii corespunzătoare activităților planificate;
- Numărul de persoane angajate în întreprinderile nou înființate precum si norma de lucru.
Juriul va evalua și selecta planurile de afaceri pe baza unei metodologii dezvoltate de către administratorul schemei de antreprenoriat, care va asigura principii și criterii transparente și nediscriminatorii, în cadrul unui proces care va viza minim elementele menționate mai sus, ca parte a planurilor de afaceri.
Condiții de eligibilitate – decontare cheltuieli.
II.1. Decontarea de către administratorul schemei a sumelor aferente implementării planurilor de afaceri selectate în cadrul proiectului (activitate relevantă)
Cheltuielile aferente înființării și funcționării întreprinderilor finanțate intră sub incidența ajutorului de minimis, conform Schemei de ajutor de minimis.
* Întreprinderile nou înființate vor asigura o cofinanțare de minim 10% din valoarea sprijinului financiar acordat (cofinanțarea proprie poate fi asigurată exclusiv în bani).
Ajutorul de minimis se va putea acorda în maximum trei tranșe, luând în considerare prevederile planurilor de afaceri depuse de către persoanele din grupul țintă. Prima tranșă va reprezenta maximum 50% din valoarea totală a finanțării nerambursabile solicitate de către întreprinderea sprijinita.
o În calitatea lor de administratori ai schemelor de antreprenoriat, nici beneficiarii, nici partenerii acestora din proiect nu pot încheia contracte de prestări servicii, furnizare de bunuri sau execuție de lucrări cu beneficiarii ajutorului de minimis în cadrul aceluiași proiect. Această prevedere se aplică şi angajaților Beneficiarului/Partenerului.
o Persoanele fizice care înființează afaceri nu trebuie să aibă calitatea de asociați majoritari în structura altor întreprinderi (inclusiv Persoane Fizice Autorizate, Persoane Fizice Independente, Întreprinderi Individuale, Întreprinderi Familiale etc.) la data semnării contractului de subvenție.
Exceptam la finantare pt beneficiar Regiunea Bucuresti-ILFOV; dar ii oferim finantatorului posibilitatea sa isi desfasoare activitati in Regiunea Bucuresti-ILFOV, conform ghid.
Anumite activități ale proiectului se pot desfășura în afara regiunilor vizate de proiect, în regiunile mai puțin dezvoltate sau/și în regiunea dezvoltată București-Ilfov, cu condiția ca aceste activități să fie în interesul grupului țintă vizat prin proiect.
Daca esti nemultumit de limitarea pe pilonul 1, cu privire la Regiunea Bucuresti-ILFOV; ce este posibilita in pilonul nr. 2., poti depune la consultare.peo@mfe.gov.ro, o scrisoare de intentie, unde le soliciti, sa nu mai limiteze accesul antreprenorilor din Bucuresti/Ilfov, pentru apel cu istoric in acest sens.
Pe ce poți cheltui banii nerambursabili in proiect?
Cheltuieli eligibile directe care intră sub incidența ajutorului de minimis
Subvenții pentru înființarea unei afaceri (antreprenoriat)
Cheltuieli cu salariile personalului nou angajat
Cheltuieli salariale
Venituri asimilate salariilor pentru experți proprii/ cooptați
Contribuţii sociale aferente cheltuielilor salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuţii angajaţi şi angajatori)
Cheltuieli cu deplasarea personalului întreprinderilor sprijinite:
Cheltuieli pentru cazare
Cheltuieli cu diurna personalului propriu
Cheltuieli pentru transportul persoanelor (inclusiv transportul efectuat cu mijloacele de transport în comun sau taxi, gară, autogară sau port și locul delegării ori locul de cazare, precum și transportul efectuat pe distanța dintre locul de cazare și locul delegării)
Taxe și asigurări de călătorie și asigurări medicale aferente deplasării
Cheltuieli aferente diverselor achiziții de servicii specializate, pentru care beneficiarul ajutorului de minimis nu are expertiza necesară
Cheltuieli cu achiziția de active fixe corporale (altele decât terenuri și imobile), obiecte de inventar, materii prime și materiale, inclusiv materiale consumabile, alte cheltuieli pentru investiţii necesare funcţionării întreprinderilor
Cheltuieli cu închirierea de sedii (inclusiv depozite), spații pentru desfășurarea diverselor activități ale întreprinderii, echipamente, vehicule, diverse bunuri
Cheltuieli de leasing fără achiziție (leasing operațional) aferente funcționării întreprinderilor (rate de leasing operațional plătite de întreprindere pentru: echipamente, vehicule, diverse bunuri mobile și imobile)
Utilităţi aferente funcţionării întreprinderilor
Servicii de administrare a clădirilor aferente funcţionării întreprinderilor
Servicii de întreţinere şi reparare de echipamente şi mijloace de transport aferente funcţionării întreprinderilor
Arhivare de documente aferente funcţionării întreprinderilor
Amortizare de active aferente funcţionării întreprinderilor
Cheltuieli financiare şi juridice (notariale) aferente funcţionării întreprinderilor
Conectare la reţele informatice aferente funcţionării întreprinderilor
Cheltuieli de informare şi publicitate aferente funcţionării întreprinderilor
Alte cheltuieli aferente funcţionării întreprinderilor
Prelucrare de date
Întreţinere, actualizare şi dezvoltare de aplicaţii informatice
Achiziţionare de publicaţii, cărţi, reviste de specialitate relevante pentru operaţiune, în format tipărit şi/sau electronic
Concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale, drepturi şi active similare
Cheltuielile aferente garanțiilor oferite de bănci sau alte instituții financiare
Care sunt etapele de proiect?
-Iunie-IULIE estimat 2024, ma inscriu la cursurile de competente antreprenoriale
-Septembrie estimat 2024, depun plan de afaceri în mysmis/sau alta platforma indicata de finantator.
Am nevoie de oferte, fundamentare de cheltuieli, în partea de scriere de proiect?
Pentru justificarea costurilor detaliate in buget (excepție costurile indirecte care fac obiectul decontării prin mecanismul de costuri simplificate si costurile pentru care au fost stabilite plafoane) este obligatorie încărcarea in sistem de documente justificative. (studii de piață, analize de preț, etc).
Cum arata un contract de finanțare, subventie?
De unde ma informez corect si verific informatia de mai sus? Ghidul solicitantului, varianta consultativa.
GSCS – anteprenoriat 30+ publicare 3.06.2024